torsdag 18. juni 2009

Judasarven av James Rollins

Den første boka jeg leste av Rollins var Dragehoffet, og det var fordi det på framsida stod at den skulle være mye bedre enn Da Vinci koden av Dan Brown. Salgstriks? Jada, og det virket på meg, og nå har jeg lest alle av Rollins som har kommet på norsk, mens jeg fremdeles bare har lest Da Vinci koden av Brown.
Litt macho superhelthistorier, men med en sunn dose humor og noen forelskelser i ny og ne som ekstra krydder. Alle bøkene (som er oversatt til norsk i alle fall) handler om en amerikansk elitestyrke som kaller seg Sigma. De opererer over hele verden for å forhindre terrorisme og andre store forbrytelser. Medlemmene av Sigma har ulike utdanninger, men samtlige er på høyere nivå, og i tillegg har de tilgang til avansert teknologi.

Judasarven handler om biologisk terror. Det bryter ut en miljøkatastrofe i indonesisk farvann, nærmere sagt utenfor Christmas Islands. To av Sigmas dyktigste folk, Lisa og Monk sendes for å hjelpe WHO. Det er ikke før evakueringsskipet kapres at de skjønner at ikke alt er som det skal. Samtidig skjer det merkelige ting hos Gray (en annen Sigma-ansatt) i USA. Kappløpet er i gang: Sigma mot deres gamle fiende, Lauget.

James Rollins kan sammenlignes med Desmond Bagley og Alistair MacClean, for de som husker dem, bare at teknologien er kommet veldig mye lenger. Foruten Dragehoffet og Judasarven har Rollins også fått Svart sol oversatt til norsk, og Stavanger bibliotek har Sandstorm, og Map of bones på engelsk.

Gro

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan si meg enig i at James Rollins skriver litt macho spenning ;) Men han skriver bra og man blir dratt med i handlingen. Litt grotesk noen ganger, men da lukker jeg bare øynene (haha!) Enkelte ganger kan man også tenke "Wow! Dette skjer ikke engang MacGyver!", men jeg har også lest Dragehoffet + Svart Sol + 100 sider igjen av Judasarven og vet hva jeg går til. Anbefales! :)